Gebouwen Berlicum/Middelrode

Sacramentskerk

De Sacramentskerk is de Rooms-Katholieke parochiekerk van Middelrode,
gelegen aan Driezeeg 38.

De kerk werd gebouwd in het kader van een reconstructie van het centrum van Middelrode, en werd ontworpen door Jan Strik volgens de principes van de Bossche School. De kerk werd ingewijd in 1950, nadat Middelrode in 1946 was verheven tot een zelfstandige parochie. De bakstenen kerk werd uitgevoerd in basilicastijl. Ze heeft een dakruiter als klokkentoren. De klok, uit 1483, is afkomstig van de voormalige kapel.

In 2004 werd de parochie van Middelrode samengevoegd met die van Berlicum. De nieuwe parochie werd gewijd aan de Heilige Norbertus. Vanaf 1 juli 2012 is de Sint-Petruskerk te Berlicum onttrokken aan de eredienst en worden de diensten voor de inwoners van Berlicum en Middelrode in de Sacramentskerk gehouden.

Parochiecentrum De Rots

Het parochiecentrum van Berlicum/Middelrode is gelegen aan de Kerkwijk 44 in Berlicum. Het is het bruisend hart van de parochie waar allerlei vergaderingen en activiteiten plaats vinden.